MUZYKA
Spektakl został nazwany nanooperą, która dość swobodnie nawiązuje do klasycznego gatunku operowego. Nanoopera według naszej definicji to utwór niewielki, o ścisle skodyfikowanej strukturze, w której siłą jest muzyka i emocje wyrażane głosem śpiewaczki. A całość robi wrażenie hermetycznego dzieła.
Podstawą muzyczną naszej nanoopery jest specjalnie skomponowana "Litania na głos kobiecy i fortepian" Magdaleny Białeckiej.
Ale wielowarstwową strukturę dźwiękową - stanowi - prócz kompozycji - melodia języka, głos "mówiony" i śpiewany, naturalny i mechaniczny. Wszystkie te elementy traktowane są równorzędnie jako dźwiękowi bohaterowie przedstawienia.
Teksty brzmią w języku polskim i angielskim, żeby zachować nieprzetłumaczalną melodię języka oryginału i skontrastować ją z melodią języka polskiego.
MUZYKA spektaklowa
Litania na fortepian i głos kobiecy
* fragment partytury: Muzyczki
* wypowiedź:kompozytorka Magdalena Białecka
* wypowiedź:śpiewaczka Agata Sasinowska
-----------------------------------------------
OPERY do libretta GERTRUDY STEIN
Przedstawienie jest małą formą operową, tzw. nanooperą i nawiązuje do eksperymentów gatunkowych Gertrudy Stein
Matka nas wszystkich (The Mother of Us All) Virgil Thomson [1947]
Historia życia Susan B. Anthony, jednej z głównych postaci w walce o prawo wyborcze kobiet w Stanach Zjednoczonych. W fantazyjnym stylu łączy postacie, fikcyjne i niefizyczne, z różnych okresów amerykańskiej historii.
Czterech Świętych w Trzech Aktach (Four Saints in Three Acts) Virgil Thomson [1928]
Bohaterami opery jest dwoje XVI-wiecznych hiszpańskich świętych - Ignacy Loyola i Teresa z Avili - a także ok. 20 innych świętych - prawdziwych i wyobrażonych: St. Plan, St. Settlement, St. Plot, St. Chavez, etc .
To było przełomowe operowe dzieło.Z kilku powodów. Częścią libretta są wskazówki sceniczne. A pierwsze wystawienie miało czarnoskórą obsadę, włącznie z Evą Jessye, wybitną dyrygentką chóru.
Bohaterami opery jest dwoje XVI-wiecznych hiszpańskich świętych - Ignacy Loyola i Teresa z Avili - a także ok. 20 innych świętych - prawdziwych i wyobrażonych: St. Plan, St. Settlement, St. Plot, St. Chavez, etc .
To było przełomowe operowe dzieło.Z kilku powodów. Częścią libretta są wskazówki sceniczne. A pierwsze wystawienie miało czarnoskórą obsadę, włącznie z Evą Jessye, wybitną dyrygentką chóru.
MUZYKA
DOKUMENTACJACzterech Świętych(film)